Hallo allemaal,

Welkom op onze weblog!

Wij zijn een groepje studenten van hogeschool INholland. Ons groepje bestaat uit Daniel, Kara, Marisa, Sharmaine, Saar en Maartje.

Onze opdracht was het analyseren van trends, concepten en conceptlanceringen, en het leek ons leuk om dit alles in een weblog te verwerken.

Het resultaat ziet u hier voor u.

We vonden het een zeer interessante opdracht om te doen en hebben er veel van geleerd.

Veel plezier met het lezen van onze weblog.

Reacties en tips zijn altijd welkom.

Groetjes

Het B-right team!



zaterdag 23 oktober 2010

Kara: Goede Conceptlancering



Conceptlanceringen

Een concept kan nog zo goed zijn, zonder goede conceptlancering zal het concept nooit het gewenste doel bereiken.
Mensen zullen een goed concept onthouden. Dit is te bereiken door de doelgroep zo goed mogelijk te informeren, te boeien en te prikkelen over het concept. Ook moet er rekening worden gehouden met een goede marketing mix, de verkeerde keus van mediakanalen kan een echte boosdoener zijn, zo komt het concept niet bij de doelgroep terecht.
In een lancering moeten de volgende punten duidelijk zijn: de doelgroep moet gekozen zijn, en het moet duidelijk zijn waarom de doelgroep  het concept zal willen en of zij er behoefte aan hebben. Als de doelgroep bepaald is, is het ook makkelijker om een medium te kiezen dat goed aansluit.
Als tweede moeten de communicatiedoelstellingen bepaald worden. Dit gebeurt  door in te spelen op de doelgroep: zakelijk of jong en dynamisch etc. Op deze manier word de doelgroep ook echt aangesproken, zo kan er goed worden ingespeeld op de behoefte en wensen van de doelgroep.
Daarna moet een boodschap bepaald worden. Deze boodschap moet de doelgroep aanspreken en de interesse van de doelgroep vasthouden. De uitstraling van de boodschap moet de doelgroep met het concept associëren.
Als vierde moet de media bepaald worden. Waar kijkt de doelgroep naar op tv (dus welke reclameblokken zijn het gunstigst), op welke sites is jouw doelgroep veel aanwezig, etc.
Als laatste moet de feedback verzameld worden. Zo kom je erachter wat de doelgroep ervan vindt. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de vorm van een persbericht of een recentie. Als het positief is, kunnen veel meer mensen in de gekozen doelgroep ook besluiten de aankoop te doen.

Goede conceptlancering

Een goede conceptlancering is bijvoorbeeld 'Maak de Smaak' van Lay's. Ik vind dit een leuke conceptlancering om verder te bekijken omdat het actueel is en omdat ik vind dat de lancering goed is verlopen. Iedereen kent de nieuwste smaken nu en ze zijn vaak zelfs uitverkocht in de supermarkten!

Een tijd geleden werden mensen via reclames, sites, posters, etc. opgeroepen om een nieuwe smaak voor Lays te verzinnen: als jouw smaak uiteindelijk wint, win je een geld bedrag en 1% van de omzet op jouw chips.

Mensen hebben inzendingen gedaan over mogelijke smaken voor chips. Er zijn nu 3 finalisten uitgekomen, namelijk mango en chilli, babi pangang en patatje joppie chips.[1] Iedereen kan zijn of haar stem uitbrengen op de site van Lay's. De boodschap komt voor de doelgroep (jongeren worden vooral goed bereikt) goed over. De actie van 'Maak de Smaak' van Lay's roept via het gebruik van een vrolijke home site, twitter, hyves[2], smsjes, reclames op tv en de chips zakjes, mensen op om te stemmen. Ook vraagt lay's mensen een filmpje van zichzelf met hun favoriete chips te maken en op te sturen naar rtl 4. [3]
Eind dit jaar word de winnaar uitgeroepen die een geldbedrag wint met daarbij 1% van de omzet die zijn of haar chips behaald.
Door de combinatie van allemaal verschillende mediakanalen is deze lancering goed verlopen, de doelgroep doet intensief mee en de chips worden veel verkocht. Daarom vind ik dit een goede conceptlancering.


[1] http://www.lays.nl/
[2] http://laysfans.hyves.nl/
[3] http://www.rtl.nl/experience/maakdesmaak/default.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten