Conceptlanceringen
Een concept kan nog zo goed zijn, zonder goede conceptlancering zal het concept nooit het gewenste doel bereiken.
In een lancering moeten de volgende punten duidelijk zijn: de doelgroep moet gekozen zijn, en het moet duidelijk zijn waarom de doelgroep het concept zal willen en of zij er behoefte aan hebben. Als de doelgroep bepaald is, is het ook makkelijker om een medium te kiezen dat goed aansluit.
Als tweede moeten de communicatiedoelstellingen bepaald worden. Dit gebeurt door in te spelen op de doelgroep: zakelijk of jong en dynamisch etc. Op deze manier word de doelgroep ook echt aangesproken, zo kan er goed worden ingespeeld op de behoefte en wensen van de doelgroep.
Daarna moet een boodschap bepaald worden. Deze boodschap moet de doelgroep aanspreken en de interesse van de doelgroep vasthouden. De uitstraling van de boodschap moet de doelgroep met het concept associëren.
Als vierde moet de media bepaald worden. Waar kijkt de doelgroep naar op tv (dus welke reclameblokken zijn het gunstigst), op welke sites is jouw doelgroep veel aanwezig, etc.
Als laatste moet de feedback verzameld worden. Zo kom je erachter wat de doelgroep ervan vindt. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de vorm van een persbericht of een recentie. Als het positief is, kunnen veel meer mensen in de gekozen doelgroep ook besluiten de aankoop te doen.
Goede conceptlancering
Een tijd geleden werden mensen via reclames, sites, posters, etc. opgeroepen om een nieuwe smaak voor Lays te verzinnen: als jouw smaak uiteindelijk wint, win je een geld bedrag en 1% van de omzet op jouw chips.
Mensen hebben inzendingen gedaan over mogelijke smaken voor chips. Er zijn nu 3 finalisten uitgekomen, namelijk mango en chilli, babi pangang en patatje joppie chips.[1] Iedereen kan zijn of haar stem uitbrengen op de site van Lay's. De boodschap komt voor de doelgroep (jongeren worden vooral goed bereikt) goed over. De actie van 'Maak de Smaak' van Lay's roept via het gebruik van een vrolijke home site, twitter, hyves[2], smsjes, reclames op tv en de chips zakjes, mensen op om te stemmen. Ook vraagt lay's mensen een filmpje van zichzelf met hun favoriete chips te maken en op te sturen naar rtl 4. [3]
Eind dit jaar word de winnaar uitgeroepen die een geldbedrag wint met daarbij 1% van de omzet die zijn of haar chips behaald.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten