Een fout concept is de OV-chipkaart. Sinds 2005 is de OV chipkaart in Nederland, maar met het lanceren ging het moeizaam. Het duurde een hele tijd voordat alle stations waren voorzien van een OV chipkaart lezer. Ook waren er in bussen pas laat poortjes, waardoor veel mensen zwart konden rijden.
Zelfs nu zijn er nog veel problemen met de OV chipkaart. Per 1 september ging dit jaar weer de studenten OV in. Het probleem was echter dat veel OV kaarten nog niet ingevoerd waren, waardoor veel studenten een error kregen bij het in en uit checken.
Ook is het onduidelijk voor veel mensen hoeveel er betaald zal moeten worden. Veel ouderen stappen niet over op de OV chipkaart omdat het een hele hoop werk meebrengt en vaak weten ouderen niet hoe ze eraan moeten komen doordat veel informatie op internet staat.
Al met al vind ik dit nieuwe concept slecht gelanceerd doordat er te weinig geïnvesteerd was in de informatie verspreiding hierdoor kregen mensen het gevoel alsof ze gedwongen werden iets te doen wat ze niet snapten. [1]
De trend die ik hierin terug kan vinden is het digitaliseren van de samenleving. Mensen kunnen met 1 pasje verschillende manieren van reizen financieren. We willen allemaal minder rompslomp. Het is ook een milieubewuste actie, door pasjes wordt minder papier gebruikt voor de tickets.
Een van de belangrijkste manieren om een goede lancering te maken is veel promotie maken, enkel ergens een poster ophangen is niet voldoende. Het nieuwe concept moet via websites, flyers, op televisie in spotjes, etc. verspreid worden. Leg mensen uit hoe het werkt. Zo wordt het minder 'eng' gevonden, vooral door ouderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten