John Naisbitt
John Naisbitt is geboren op 15 januari 1929, in Salt Lake City, Utah. Hij is een Amerikaanse auteur en spreker op het gebied van ‘futures studies’. John heeft gestudeerd op Harvard, Cornell en Utah University.
Hij heeft ervaring in de hoogste functies van topmanagement en ook als ondernemer. Zijn beeld van de toekomst wordt niet alleen gevormd door het onderzoek die hij heeft gedaan.
John Naisbitt wordt ook wel de globale filosoof onder de futuristen genoemd. Met zijn goede en nauwkeurige voorspellingen en inspirerende berichten is hij één van de meest gezochte sprekers in de wereld als het gaat over de toekomst. Hij heeft op vrijwel elk belangrijk bedrijf gesproken in verschillende landen, op verschillende universiteiten in de Verenigde Staten, Zuid Azië en Europa en aan publiek van een paar duizend man. Zijn culturele leven en woonplaats in de Verenigde Staten, Azie en Europa houden hem direct in aanraking met wat er ter plaatse afspeelt.
Zijn naam zal wel altijd worden geassocieerd met de bestseller Megatrends uit 1982, waarvan meer dan 8 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hierin geeft hij een overzicht van de belangrijkste langetermijntrends die voor de toekomst van belang zijn. Het meeste inzicht had Naisbitt waarschijnlijk in de consequenties van wat hij de ‘opkomst van de informatiesamenleving’ noemt. Dit blijkt bijvoorbeeld uit zijn stellingname in een debat met futuroloog Alvin Toffler (The Third Wave). Toffler meende dat je aan de files kon zien hoever de informatietechnologie was gevorderd en zag thuiswerken voor zich. Naisbitt beweerde dat behoefte aan persoonlijk contact zou toenemen naar mate de technologie verder vorderde. Achteraf is het niet moeilijk te zien wie gelijk had. In het boek Megatrends 2000 lijkt het er echter op dat bij Naisbitt de wens ook wel eens de vader van de gedachte is. Hierin spreekt hij de verwachting uit dat in toekomstige, door de informatie- en telecommunicatietechnologie geschraagde economie de individuele capaciteiten op een veel persoonlijker niveau belangrijk worden: ‘Het is een informatie-economie met hoge lonen, waarin de mensen worden betaald voor wat er uniek aan het is – hun intelligentie en creativiteit.’
Bibliografie:
- Megatrends. Ten New Directions Transforming Our Lives. Warner Books, 1982
- Reinventing the Corporation. Transforming Your Job Your Company for the New Information Society. Warner Books, 1985
- Megatrends 2000. Ten New Directions for the 1990s. William & Morrow Company, Inc., 1990
- Global Paradox. The Bigger the World Economy, the More Powerful Its Smallest Players. William Morrow & Company, Inc., 1994
- Megatrends Asia. Eight Asian Megatrends That Are Resphaping Our World. Simon & Schuster, 1996
- High Tech/High Touch. Technology and our Accelerated Search for Meaning. Nicholas Braely Publishing, 2001
- Mind Set! Reset Your Thinking and See the Future. Collins, 2006
- China’s Megatrends: The 8 Pillars Of A New Society. HarperCollins, 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten